PUHEENJOHTAJALTA

Tunnetta ja taitoa asiakastyöhön

Teksti: Timo Keistinen
Kuva: Pixabay

Vanha aika on menettämässä tehoaan ja jäämässä taakse. Asioiden merkitykset ovat alkaneet muuttua, uudistua rivakasti. Siirtymä on kuin pehmeä hyökyaalto mereltä. Se käärii muutoksen sisäänsä. Välähdys mielessä saattaa olla ensiaalto jostakin saapumassa olevasta tai vain enne hennosta ensiaallosta. Jokin on ehkä livahtanut tietoisuuden rakosesta ja yrittää lähettää merkkejä tälle puolelle universumia.

Käsittelemme valtavan määrän tietoa joka päivä. Luemme uutisia, sähköposteja, lehtiartikkeleita ja kirjoja. Seuraamme pikaviestejä eri kanavilta loputtomana kuvavirtana. Kuuntelemme podcasteja ja suoratoistopalveluita. Tietoa, ärsykkeitä ja houkutuksia tulvii lukemattomista kanavista päivän jokaisena hetkenä. Ne näkyvät ympäri vuorokauden rullaavina keskusteluina Twitterissä, Discord-kanavilla, Slackissa. Tietoa ei enää ole saatavissa vain kirjojen tapaan suoraviivaisesti alusta loppuun etenevässä muodossa. Tieto on hajanaista ja paloista muodostunutta. Siihen tiedon ja taidon virtaan pyrkii myös sähköinen Ratkes-lehti.

Yhä useamman ihmisen työ on tietotyötä, jossa tarvitaan kykyä käsitellä tietoa ja oppia uutta. Tarvitaan viisautta ylläpitämään jatkuvasti hyvää ammattitaitoa. Samalla on arvioitava oman työn laatua. Koulutus ja läpi elämän kestävä opiskelu tähtäävät oppimiseen, asioiden näkemiseen ja kokemiseen uudessa valossa. Se edellyttää myös oppimisen uudistumista, uudenlaista tiedon hankintaa. Ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittyminen saa vauhtia asiakastilanteista, ammattikirjallisuudesta, koulutustilaisuuksista tai muista ammattiin liittyvistä asioista. 

Osaamisen kehittymisessä on olennaista myös pysähtyminen. Päätelmiin ei tule vain rynnätä, vaan paneutua välillä kohta kohdalta asian eri puoliin, tarkentaa katse olennaisiin seikkoihin. Tulee etsiä tietoa ja yhdistellään asioita, selkeyttää ratkaisuja ja hakea lopulta uusia mahdollisuuksia tai lähestymistapoja. Harjoiteltiinpa teknisiä ja muita taitoja millä keinolla tahansa, havainnointi ja keskustelut ovat olennainen osa oppimista. Ratkaisukeskeisen filosofian mukaisesti ei tule keskittyä menneen ruotimiseen vaan kohdistaa katse tulevaan tekemiseen.

Elokuvia katsoessa ja romaania lukiessa ihmisen mieli alkaa työstää tapausta uudesta näkökulmasta. Se johtaa oivalluksiin ja oppimiseen. Kun lukee, katsoo, kuuntelee tai kokee asioita, voi ensiaalto tuoda välähdyksen tapahtumiin ihmiselämässä.

Asiakastyö herättää paljon myönteisiä tunteita, vaikka käsiteltäisiin vaikeita asioita organisaatioissa tai terapioissa. Osaavan avun jälkeen asiakkaat osoittavat tavallaan kiitollisuutta ja arvostusta. Arvostetussa työssä saa terapeutti, työnohjaaja ja pedagogi kokea osaamista, onnistumista ja auttamisen iloa. Näiden ammattien etuoikeus on oppia, mitä on olla ihminen. Auttamiskeinot perustuvat tiedon lisäksi tekniseen osaamiseen sekä kykyyn kohdata ja empaattisesti ymmärtää apua tarvitsevaa ihmistä ja yhteisöjä kiperissä tilanteissa. Kyky kuulla ja kunnioittaa toisen ihmisen tunteita ja kokemusta on tärkeää. Se luo pohjaa luottamukselle ja turvallisuuden tunteelle asiakastyössä. Myönteiset tunteet taas energisoivat. 

Ratkes – ratkaisu- ja voimavarasuuntautuneiden menetelmien edistämisyhdistyksen tavoitteena on moniäänisesti rakentaa toivon ja rohkeuden tarinoiden kautta siltoja huomiseen. Jotta oma ajattelumme kypsyisi, on tärkeää olla oppimassa muilta ja päästä vuorovaikutukseen samanhenkisten osaajien kanssa. Siihen tarvitaan uusia tapoja ja menetelmiä.

Timo Keistinen

LKT, lääkintöneuvos (emeritus)
Ratkes ry:n puheenjohtaja
timo@keistinen.fi
www.keistinen.fi