Etäkontaktoinnin laadun portaat valmennuksessa - koppi otettu!
Teksti: Pauliina Fontell
Tulin tässä miettineeksi yhtä asiakastani, joka sanoi minulle vastaanotollani ennen näitä poikkeustilan pyjamapartyja: Pauliina, sinut oli kyllä oikeasti kiva tavata. Työhönvalmennuksen siirryttyä pelkäksi etävalmentamiseksi tavoitteet toiminnan suunnittelun osalta ovat realistisia, mutta myös sen verran haastavia, ettei niiden toteutuminen ole itsestään selvää ilman oikein suunnattua toimintaa. Asiakaspalvelu puhelimitse on vaatinut puhelintyöskentelyn suunnittelua, aikataulutusta, selkokielisyyttä ja kirjakielellä artikulointia.
Luottamussuhteen ja tulevan valmennustyöskentelyn raamit on totuttu keskustelemaan kasvokkain. Asiakkaat, jotka ovat ehtineet tavata minut vastaanotollani, ovat olleet tyytyväisiä puhelimitse tapahtuneisiin asiakaskohtaamisiin. Kun valmennuksen kohderyhmänä ovat esimerkiksi ilman pysyvyyden tunnetta lukuisissa eri alojen pätkätöissä toimineet pitkäaikaistyöttömät, vaatii uusi etäkontaktointimuoto uutta luovuutta toimiakseen vielä parempana työkaluna valmennuksessa välttääksemme tutustumisvaiheen mahdolliset kommunikaatio-ongelmat.
Voin tämän kokemuksen myötä todeta koko sydämestäni, että ihmisiä on oikeasti kiva tavata. Tsemppiä kaikille uuden edessä työskenteleville! Olen huomannut, ettei tätä kaikkea ehdi päivitellä – aikahan menee oleelliseen asiakkaan kanssa.
Pauliina Fontell
Sosiaalityön maisteri
Työhönvalmentaja
Vakuutusyhtiön kv kehittämispäällikkö
Ratkaisukeskeinen terapeutti